петък, 16 януари 2009 г.

Търговските марки в интернет- нови възможности или нови проблеми


Изключително интересна новина от Intellectual property law blog.
През 2006 година International Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) одобрява план, който може да доведе до революция в интернет маркетинга. Към момента интернет оперира с 12 родови top-level domain names (gTLDs), като .com, .net, .org и тн.
Със своя план ICANN предлага всеки заявител да може да създава свое собствено gTLDs, като например .Planet, .Chinese, .Honda и др.
Предложението е основано на факта, че в настоящето регистрацията на домейни под .com е изключително голяма, което създава пренаситеност.
ICANN предоставя срок от Октомври 24 до Декември 15, 2008 за публично обсъждане на плана.
Повечето от изказаните мнения обаче се оказват негативни, защото този план освен много предимства дава и много опасности за собствениците на търговски марки, които и към настоящият момент изпитват затруднения относно защитата им в интернет пространството.
Сега всеки който иска да регистрира домейн .com на основата на марката си трябва да направи това много бързо, тъй като е възможно някой да го изпревари и то съвсем законно. Например имаме няколко регистрирани марки в различни класове, тогава този от собствениците който регистрира първи домейн ще може да го ползва, другите трябва да регистрират домейна в някакви вариации.
От друга страна интернет, като пазар се разширява все повече и повече. Това изисква и по-голяма отличителност на участниците в него. Домейните под .com станаха прекалено много и от тази гледна точка желанието на ICANN е да се даде възможност на всеки да бъде уникален в web пазара.
До тук този план представлява добра идея за правене на бизнес. Но как той се отразява на търговските марки и тяхната защита?
Ако плана бъде приложен в практиката то тежеста на собствениците на марки ще стане още по-голяма, тъй като всяко ново заявление за gTLDs може да наруши техните права.
Това от своя страна ще наложи собствениците да осъществяват мониторинг на всяка нова заявка за домейн, подобно на следенето за търговски марки при опозиционната фаза.
Според специалисти тази насока на развитие води неминуемо до загуба на пари и време, още повече че новата практика може да наложи на притежателите на марки да закупуват превантивно родови домейни за техните марки с цел предотватяване използването им от друг.
За справка таксата за регистрация на такъв родов домейн ще бъде 185 000 долара.Интересно как ще се развият нещата от тук нататък.