Регистрацията на трийзмерни марки е предизвикателство, което в определени случаи може да бъде преодоляно, а в други категорично не.
Наскоро Общият съд на Европейския съюз излезе с решение C‑672/21 P, Eos Products Sàrl срещу EUIPO, което касае именно спор за възможността трийзмерен знак да бъде търговска марка.
Казусът представлява опит на Eos Products да регистрира следната трийзмерна европейска марка, представляваща яйцевидна опаковка на балсам за устни, заявена за класове 3 (включително нелечебни балсами за устни), 5 (включително лечебни балсами за устни) и 21 (включително контейнери за козметика):
EUIPO отказва регистрацията на абсолютни основания - липса на отличителност. Освен това ведомството изтъква, че така представената форма на опаковка за балсам за устни не се различава съществено от други подобни опаковки налични на пазара.
Eos Products оспорва това заключение претендирайки, че заявената форма има присъща отличителност, като са приведени и доводи за придобита такава.
Апелативният борд на EUIPO приема, че обли и сферични форми са типични за подобни продукти, което личало и от приведените от заявителя примери.
По отношение на придобитата отличителност, Бордът приема че приложените доказателства касаят единствено клас 3. Дори и за този клас обаче доказателствата не са достатъчни. Според ведомството доказателствата показват формата на балсамът но в различни цветови комбинации, а не в бяло, както е заявена марката. Освен това върху опаковката била поставяна и индикацията EOS.
Приложените социологически проучвания касаели само две страни от ЕС - Австрия и Германия, което е недостатъчно за да се определи, че марката има отличителност на територията на целия ЕС.
Решението е обжалвано и пред Европейският съд но не е допуснато за разглеждане.
Този казус показва за пореден път колко трудна и понякога непредсказуема може да бъде процедурата по регистрация на трийзмерни марки. Наскоро Общият съд се произнесе по сходен казус с червило Guerlain, където заявителя постигна успех.
Източник: IPKat.