Възможно ли е фотографията на един от най-известните революционери в историята да бъде търговска марка. Според френският съд - вече не.
За какво става дума по конкретно.
Към средата на 20 век Alberto Diaz Gutierrez ( известен като Korda) прави фотогравия на Че Гевара. През 60-те години италианският издетел Giangiacomo Feltrinelli започва да издава материали с тази фотография, благодарение на което Че Гевара се превръща в символ на революцията по целия свят. От своя страна Korda не реагира на изникналите възможности за комерсиално използване на неговото произведение до момента в който водка Smirnoff използва фотографията му в своя реклама. Започнато е съдебно дело с искане за обещетение в размер на 50 000 долара.
Чак през 1995 година Korda дава лицензия на Patrik M. за използване на неговото произведение за срок от 10 години. В чл.7 от лицензията е записано, че лицензополучателят има право да регистрира фотографията, като търговска марка. След смърта на Korda неговата дъщеря продължава срока на лицензията за още 3 години до 2008. През това време Patrik M. получава регистрация на фотографията, като марка на общността и дава лицензия от своя страна на Legendde LLC за използване на марката в срок от 1 година.
Впоследствие се разбира че испанката фирма Cartal и франската Sodisud са започнали използавето на фотографията върху различни свои продукти.
Дъщерята на Korda, Patrik M. и Legendde LLC завеждат дела във Франция за нарушаване на авторски права и права върху търговска марка. На първа инстанция те печелят но след това Апелативният съд в Париж променя решението. Доводите са следните:
"Considering that the parties have abundantly underlined the worldwide diffusion which this work from Korda has enjoyed ; that the echo it received has almost turned it into a sort of icon, an emblematic picture of an historical character, and trough his tragic fate, of a period of contemporary history; That the power of evocation carried by this picture to everyone's eyes is not contested; Considering that it follows that the consumer of the products and services for which the mark is registered, notably clothing, editorial products, cultural activities, will perceive the litigious community trade mark not as a sign which designates the origin of the products and services of his interest but as a political or artistic reference to the work of Korda which magnifies Che Guevara; That in other terms, the perception of this picture by the consumer excludes use [of said picture] to designate the origin of the products and services for which it was registered"
Поради факта че личността на Че Гевара е станала символ на революцията, превърнала се е в културен фактор и поражда определение настроения в хората, съдът смята, че тя не може да изпълнява основната роля на всяка една марка, а именно да посочва конкретен произход на определени стоки и услуги.
С оглед на това съдът отменя регистрацията на марката. За ищците остава възможността да се основат на авторското право, което би им помогнало повече в съдебните дела целящи да защитят правата върху портрета на Че Гевара направен от Korda.
информация на Class 46.
За какво става дума по конкретно.
Към средата на 20 век Alberto Diaz Gutierrez ( известен като Korda) прави фотогравия на Че Гевара. През 60-те години италианският издетел Giangiacomo Feltrinelli започва да издава материали с тази фотография, благодарение на което Че Гевара се превръща в символ на революцията по целия свят. От своя страна Korda не реагира на изникналите възможности за комерсиално използване на неговото произведение до момента в който водка Smirnoff използва фотографията му в своя реклама. Започнато е съдебно дело с искане за обещетение в размер на 50 000 долара.
Чак през 1995 година Korda дава лицензия на Patrik M. за използване на неговото произведение за срок от 10 години. В чл.7 от лицензията е записано, че лицензополучателят има право да регистрира фотографията, като търговска марка. След смърта на Korda неговата дъщеря продължава срока на лицензията за още 3 години до 2008. През това време Patrik M. получава регистрация на фотографията, като марка на общността и дава лицензия от своя страна на Legendde LLC за използване на марката в срок от 1 година.
Впоследствие се разбира че испанката фирма Cartal и франската Sodisud са започнали използавето на фотографията върху различни свои продукти.
Дъщерята на Korda, Patrik M. и Legendde LLC завеждат дела във Франция за нарушаване на авторски права и права върху търговска марка. На първа инстанция те печелят но след това Апелативният съд в Париж променя решението. Доводите са следните:
"Considering that the parties have abundantly underlined the worldwide diffusion which this work from Korda has enjoyed ; that the echo it received has almost turned it into a sort of icon, an emblematic picture of an historical character, and trough his tragic fate, of a period of contemporary history; That the power of evocation carried by this picture to everyone's eyes is not contested; Considering that it follows that the consumer of the products and services for which the mark is registered, notably clothing, editorial products, cultural activities, will perceive the litigious community trade mark not as a sign which designates the origin of the products and services of his interest but as a political or artistic reference to the work of Korda which magnifies Che Guevara; That in other terms, the perception of this picture by the consumer excludes use [of said picture] to designate the origin of the products and services for which it was registered"
Поради факта че личността на Че Гевара е станала символ на революцията, превърнала се е в културен фактор и поражда определение настроения в хората, съдът смята, че тя не може да изпълнява основната роля на всяка една марка, а именно да посочва конкретен произход на определени стоки и услуги.
С оглед на това съдът отменя регистрацията на марката. За ищците остава възможността да се основат на авторското право, което би им помогнало повече в съдебните дела целящи да защитят правата върху портрета на Че Гевара направен от Korda.
информация на Class 46.