Общият съд на Европейския съюз излезе с решение по дело T‑ 187/19, Glaxo Group Ltd срещу EUIPO. Делото касае опит на Glaxo да регистрира пурпурният цвят с пантон: 2587C, като търговска марка в ЕС за инхалатори и фармацефтични продукти от класове 5 и 10.
EUIPO отказва регистрацията на абсолютни основания, липса на отличителност. При обжалването Апелативният борд потвърждава това решение. Аргументацията е че този цвят се асоциира с посочените продукти. В допълнение този цвят трябва да бъде оставен за ползване и от други фирми с оглед на това, че потребителите купуват предимно генерични продукти, които обикновенно използват сходна цветова визия с оригиналния продукт.
Общият съд на ЕС потвърждава позицията на EUIPO. Регистрацията на единичен цвят е възможна само в много ограничен кръг от случаи, тъй като обикновенно той не се възприема, като знак за търговски източник.
Предоставените от заявителя доказателства за придобита отличителност на знака са неубедителни.
Например предоставеното социологическо изследване в 10 държави членки не разкрива броят на анкетираните хора. Прекалено малките изследвания (100-200 души) не са представителни за целите на установяване на придобита отличителност.
Освен това анкетираните са били питани дали разпознават конкретно този цвят. Не е бил посочен пантон, както и опция да изберат между няколко подобни цветове за да се приеме, че именно този пантон е отличителният за тях.
В някои от изследваните държави е била обозначена друга вариация на този цвят в изследването или директно е бил показван инхалаторът.
Съдът приема, че предоставената информация за продажби и реклами има само спомагателен характер и без конкретно и точно изследване за разпознаваемостта на знака от потребителите не може да се заключи, че той е придобил нужната степен на вторична отличителност за да бъде регистриран, като търговска марка.
Източник: Alicante News.