Общият съд на ЕС излезе с решение по дело T-518/13, което касае заличаване на регистрирана европейска марка MACCOFFEE от компания от Сингапур за храни и напитки. McDonald’s атакува тази марка на база фамилия от известни марки McFISH, McTOAST, McMUFFIN, McRIB, McFLURRY, CHICKEN McNUGGETS, McCHICKEN, EGG McMUFFIN, McFEAST, BIG MAC, PITAMAC и McDonald’s.
Европейският съд заличава марката поради факта, че тя се състой от частицата MAC и неотличителната дума COFFEE, поради което има голяма вероятност потребителите да свържат марката с останалите марки от фамилията на McDonald’s, част от които също комбинират тази частица с описателни думи.
Според съда:
"В случая в точка 90 от обжалваното решение
апелативният състав е стигнал до извода, че съответните потребители са
тези, които имат отношение към обхванатите от оспорената марка стоки, а
именно широкият кръг потребители в Съюза, проявяващ средно равнище на
внимание. Освен това в точка 108 от обжалваното решение апелативният
състав е стигнал до извода, че е надлежно доказано, че използването без
основателна причина на оспорената марка би довело до неоснователно
извличане на полза от репутацията на марката „McDONALD’S“. Всъщност,
както е видно от точки 102—108 от същото решение, апелативният състав е
приел, че има голяма вероятност оспорената марка да следва примера на
марката „McDONALD’S“ с цел възползване от нейната привлекателност,
репутация и престиж, както и с цел използване без финансова компенсация
на положените от встъпилата страна търговски усилия за създаването и
поддържането на образа на марката „McDONALD’S“. Според апелативния
състав съвкупността от фактори в случая позволява всъщност да се стигне
до извода, че съответните потребители или съществена част от тях могат
да направят мислено връзка между конфликтните марки, доколкото виждайки
оспорената марка, поставена върху продукти, тясно свързани с тези на
встъпилата страна, те могат да бъдат привлечени от обстоятелството, че
тази марка има практически същата представка и възпроизвежда същата
структура като марката „McDONALD’S“ и да свържат посочената марка със
семейството от марки „Mc“, в основата на което е марката „McDONALD’S“."
"Що се отнася до оплакването на жалбоподателя,
че апелативният състав не е имал основание да констатира в обжалваното
решение значителната репутация на представката „mc“, съчетана с
наименованието на елемент от меню или на хранителен продукт, по
отношение на ресторантьорските услуги за бързо хранене и продуктите,
съдържащи се в менюто на заведенията за бързо хранене, следва да се
отбележи, че това оплакване е отхвърлено в точка 63 по-горе.
Апелативният състав има основание да направи извода, че значителната
репутация на марката „McDONALD’S“ обхваща характерните елементи на
семейството от марки „Mc“, без да е необходимо да се проверява, както
поддържа жалбоподателят, дали всяка от съставляващите посоченото
семейство марки е марка с репутация."
Източник: Marques Class 46.