сряда, 7 юли 2021 г.

Кога ZOOM не е сходно на ZOOM?


Общият съд на Европейския съюз излезе с решение по дело T‑204/20 Zoom KK срещу Facetec, Inc.

Казусът е интересен и показва кога почти идентични марки могат да съществуват на пазара самостоятелно в едни и същи класове стоки и услуги и да не бъдат объркващо сходни за потребителите.

Facetec, Inc. заявява словна европейска марка ZOOM в клас 9: Софтуер за компютърни приложения за мобилни телефони, смартфони, преносими мултимедийни плейъри, преносими компютри и таблети, а именно софтуер за сигурност, който позволява на потребителите да защитят и осъществят достъп до своите мобилни устройства чрез многоизмерна идентификация на разпознаване на лица.

Срещу тази марка е подадена опозиция от японската компания Zoom KK на основание следните две по-ранни марки:

- Словна марка ZOOM за класове 9 и 15.

- Комбинирана марка:

Опонентът доказва реално използване на по-ранните марки за следните стоки: преносими записващи устройства; магнитни компакт дискове, [записи]; ритмични машини, барабанни машини; и звукови процесори, процесори за ефекти и техните части "в клас 9 и за стоките" многоканальни записващи устройства, апарати с много ефекти, ритъмни машини, конзоли и педали за китарни ефекти, педали за басови ефекти, педали за акустични ефекти, процесори за китарен ефект "в клас 15.

На база това EUIPO заключава, че марките не са объркващо сходни. Макар да има визуално, фонетично и концептуално сходство, между знаците има съществена разлика относно стоките, тъй като те са насочени към различни групи потребители. В единият случай става дума за идентификация чрез мобилни телефони, а в другият за редактиране на музикално съдържание. Потребителите на посочените стоки от своя страна имат завишена степен на внимание при техния избор с оглед на спецификите им.
В допълнение думата ZOOM има значение на английски свързано с музикални звуци, което прави марката по-слабо отличителна.
Общият съд потвърждава позицията на EUIPO е отхвърля опозицията.
Казусът е добър пример за това какви капани трябва да бъдат избягвани при създаване на ново бранд име. Често е изкушаващо името да има значение свързано със стоките или услугите. В подобни ситуации обаче обхвата на защита може да бъде по-малка дори и когато става дума за едни и същи класове стоки и услуги.