сряда, 22 март 2023 г.

Louis Vuitton не успя да докаже отличителност на своя марка в ЕС и България е една от причините

Общият съд на Европейския съюз се произнесе по дело T‑275/21 Louis Vuitton Malletier срещу Norbert Wisniewski.

Делото касае следната фигуративна международна марка с посочване на ЕС за стоките от клас 18 - „Кутии от кожа или имитация на кожа, куфари, куфари, пътнически комплекти (кожени изделия), пътни чанти, багаж, чанти за облекло за пътуване, кутии за шапки от кожа, тоалетни несесери (без комплект), тоалетни чанти (празни), раници, чанти, ръчни чанти, плажни чанти, пазарски чанти, чанти с презрамка, чанти за носене, чанти за през рамо, чанти за кръста, портмонета, несесери, куфарчета (кожени изделия), училищни чанти, държачи за документи, чанти, портфейли, портмонета, калъфи за ключове, карти калъфи (портфейли), чадъри, сенници:



Срещу тази марка е подадено искане за заличаване на основание липса на присъща отличителност.

EUIPO потвърждава заличаването, като приема марката за неотличителна. Решението е обжалвано и върнато от съда поради допуснати грешки. Апелативният борд на EUIPO отново взима решение за заличаване, което отново е обжалвано.

Общият съд потвърждава позицията на EUIPO, като приема марката за неотличителна. По отношение на приложените доказателства за придобита отличителност от Louis Vuitton, те са достатъчни за голяма част от територията на ЕС но не за всички държави.

Както е известно, доказване на придобита отличителност изисква придобита такава на територията на целия ЕС, а не само на една част от него или само за една държава.

В случая  Louis Vuitton не успяват да предоставят достатъчно доказателства за разпознаваемостта на марката си в страни, като България, Литва, Латвия, Естония, Словакия, Словения и Малта.

Предоставените общи доказателства за използване и маркетиране на знака на територията на ЕС, според съда не са достатъчни за да се приеме, че потребителите в посочените конкретни държави са запознати с марката. Фактът че потребителите в съседни на тях държави разпознават бранда не е достатъчен.

Казусът показва колко трудно е доказването на придобита отличителност в ЕС дори и на популярни марки. Изискването на използване и разпознаваемост във всечки страни членки поставя редица пречки пред подобно доказване.