сряда, 3 ноември 2021 г.

Кога формата на червило е възможно да бъде регистрирана, като търговска марка?

Общият съд на Европейския съюз излезе с решение по дело T‑488/20 Guerlain срещу EUIPO.

Казусът касае заявена европейска трийзмерна марка - следната опаковка за червило за устни:

EUIPO отказва регистрация на този знак на абсолютни основания - че марката не се отклонява в достатъчна степен от стандартното и обичайното за сектора. Решението е потвърдено от Апелативния борд.

При обжалването пред Общия съд обаче то е отменено. Според съда формата на червилото, която е заявена, като марка се различава в достатъчна степен от стандартната форма за такъв продукт.

Общият съд констатира, че разглежданата форма е необичайна за червило и се различава от всяка друга съществуваща на пазара форма. Всъщност той отбелязва най-напред, че тази форма напомня на формата на корпус на кораб или на кошница. Тази форма обаче значително се различава от изображенията, разгледани от апелативния състав, които в по-голямата си част представляват червила с цилиндрична и паралелепипедна форма. 



По-нататък, присъствието на малката овална форма с релеф е необикновено и допринася за необичайния външен вид на заявената марка. Накрая, обстоятелството, че изобразеното от тази марка червило не може да се поставя вертикално, подсилва необичайния визуален ефект на формата му.

Поради това Общият съд приема, че съответните потребители ще бъдат изненадани от тази лесно запомняща се форма и ще я възприемат като значително различаваща се от стандартното и обичайното в сектора на червилата, годна да укаже произхода на съответните стоки. Следователно заявената марка има отличителен характер, който ѝ позволява да бъде регистрирана.