Наскоро Фейсбук обяви, че компанията майка стояща зад услугите на Фейсбук, Уотсъп, Инстаграм, Окюлъс ще се казва META.
Извън корпоративната и маркетингова страна на въпроса е интересно как стоят нещата и от гледна точка на защита на търговски марки.
Въпреки че фирмените наименования се регистрират по търговския закон, повечето от компаниите предпочитат да имат и аналогични регистрирани марки.
Така е и в случая на Фейсбук, които са заявили марка META № 97097363 в САЩ за класове 9, 28, 35, 38, 41, 42, 45.
Въпросът е дали такава марка може да се защити успешно в случай, че има вече регистрирани такива марки.
Бързо проучване в TMView показва наличие на 2 988 вече заявени или регистрирани по-ранни марки в множество държави по света, включително и САЩ, за същия обхват класове.
Прави впечатление, че има налична заявка за марка META № 97097845, заявена в САЩ от NFT Technology Inc за клас 9 - софтуер, на същата дата на която е заявена и марката на Фейсбук.
Интересно е дали Фейсбук са направили предварително проучване и анализ на възможностите си да регистрират такава марка. С оглед сходството на знаците и стоките е логично да се предположи, че бъдещи опити на компанията на регистрира марка META ще срещнат множество опозиции по цял свят.
С една дума макар обявената Мета вселена да бъде ново голямо място за бизнес и комуникация, то IP свелената може да се окаже доста по-тясна за Фейсбук.
Но дали е възможно Facebook да бъдат принудени да не използват META?
Това зависи от редица фактори. Ако използват знака само като фирмено наименование може би няма да бъде сериозен проблем. Но ако започнат да предлагат стоки и услуги под марка това може да влезе колизия с вече регистрирани марки. Естествено налице е и опцията за извън съдебни споразумения.
Дали рискът е оправдан предстой да видим. Факт обаче че избор на марка, която да се използва на международно ниво е изключително труден и изисква сериозна подготовка и анализ.