сряда, 22 декември 2021 г.

Square не успя да регистрира CASH APP, като европейска марка

Общият съд на Европейския съюз излезе с решение по дело T‑211/20 Square, Inc. срещу EUIPO. 

Американската финтех компания Square, Inc., която наскоро се преименува на Block Inc, заявява следната комбинирана европейска марка за клас 36 - Electronic transfer of financial instruments for others:

EUIPO отказва регистрация на марката на абсолютни основания: Член 7, параграф 1, букви б) и в) от Регламент 2017/1001 въз основа на това, че знакът: i) няма отличителен характер; и/или (ii) е потенциално описателен за заявените стоки.

Според ведомството целевата публика е както специализирана (финансови специалисти), така и неспециализирана (обикновенни потребители), които са достатъчно добре информирани и наблюдателни във връзка с посочените услуги.

Имайки предвид елементите на марката и думите CASH APP, е много вероятно потребителите да приемат, че става дума за приложение за трансфер на пари, а не за отличителен търговски знак.

Решението е обжалвано. Според Square, EUIPO не е направило коректен анализ на знака концентрирайки се само върху отделните му елементи. Освен това думите в знака били разбираеми само за част от потребителите. В допълнение същата марка била регистрирана вече във Великобритания.

Съдът отхвърля аргументите на американската компания и потвърждава решението на EUIPO. Според съда ведомството правилно е оценило марката, като неотличителна и описателна за посочените услуги в клас 36.

Съдът напомня, че е достатъчно марката да има описателно значение само на един от езиците в ЕС за да бъде отказана.

Фактът, че същата марка е регистрирана във Великобритания е ирелевантен, тъй като европейското законодателство е независимо още повече в светлината на Брекзит.

Този казус е показателен за брандинг стратегиите на компаниите по света. Square е една от големите финтех компании в света и въпреки това изборът на бранд за приложението й е леко странен, тъй като действително въпросната марка е неотличителна. Подобни словосъчетания и визуални елементи се използват от множество конкуренти.