понеделник, 9 януари 2023 г.

Амазон може да бъде отговорен за нарушаване на търговски марки според Европейския съд


Европейският съд излезе с решение по свързани дела C‑148/21 et C‑184/21, Christian Louboutin срещу Amazon

Казусът касае въпросът дали Амазон е отговорна за реклами разпространявани на нейния сайт, които промотират знаци нарушаващи регистрирани търговски марки на трети лица и дали това само по себе си представлява използване на тези марки от Амазон.

Както е известно Амазон е най-големият онлайн търговец в света, като чрез своя сайт предлага възможност на различни търговци да продават своите стоки, като промотират тези продажби с реклами. Проблемът възниква когато такива търговци започват да продават фалшиви стоки използващи чужди търговски марки.

Преди месеци Генаралният адвокат на Европейския съд Maciej Szpunar изказа мнение, че подобни реклами не представляват използване на марките от Амазон, тъй като компанията не използва директно тези марки, а това се прави от трети страни които използват услугите на платформата за да продават своите стоки.

С настоящото си решение, обаче, Европейският съд не се съгласява с Генералния адвокат и приема, че Амазон може да бъде отговорен за реклами на своята платформа при които имаме неразрешено използване на чужди марки.

Причината за това е във факта, че освен реклами на трети страни Амазон излъчва и свои реклами на същите продукти, само че оригинални такива, носещи същите марки.

Поради това ако потребителите бъдат въведени в заблуждение, че рекламите на фалшиви стоки изхождат от Амазон, то може да се приеме, че е налице използване на марките без разрешение на техните притежатели. 

Разграничението между различните реклами е трудно за потребителите, тъй като те изглеждат сходно. Допълнително възможността за объркване се засилва и от факта, че Амазон осъществява и съхраняването и доставката на стоки, включително и такива на трети страни.

Източник: Marks & Clerk - Megan Rannard за Lexology.