Както е известно изображения на измислени персонажи могат да бъдат регистрирани, като търговски марки за различни стоки и услуги. Примерите за това са много от Мики Маус до Супермен и Супер Марио.
Въпросът е дали би имало пречки пред регистрацията на част от тези персожани.
Наскоро EUIPO излезе с интересно решение по отношение на следната заявена европейска марка в класове 9 (научни апарати и инструменти, фотографски апарати и инструменти, камери), 35 (реклама, бизнес управление, канцеларски услуги), 38 (телекомуникационни услуги), 41 (преподаване, обучение, развлекателни услуги) и 42 (дизайн на компютърен софтуер):
Изображението е известно, като Charlot, най-запомнящият се образ на великия Чарли Чаплин.
EUIPO отказва регистрация на марката на основание член 7(1)(b) – (c) and 7(2) от Регламент 2017/1001 (EUTMR). Според ведомството потребителите биха разпознали веднага актьора Чарли Чаплин в неговия образ, като персонажа Charlot, който се свързва с моделни, либерални и пуманитарни ценности, отричайки тоталитарирма и нацизма. Поради това потребителите не биха възприели образа на Charlot, като търговска марка, а като рекламен похват за насърчаване на продажбите на база споменатите и разподнаваеми ценности свързани с него.
Ведомството подчертава, че практиката за използване на образи на известни личности и персонажи за подпомагане на продажбите е широко използвана, като потребителите са запознати с нея.
От друга страна заявената марка може да е и описателна ако се приеме, че потребителите биха възприели посочените услуги, като такива касаещи образа на Charlot.
Източник: IPKat