Този въпрос може да звучи леко странно. Какво означава да наблюдаваш една търговска марка след като тя вече е регистрирана?
За да може да получи закрила всяка марка трябва да бъде регистрирана в Патентно ведомство. Разбира се има случаи в които дори нерегистрирани марки се ползват от определена степен на закрила но общото правило изисква регистрация. По този начин притежателят на марката може да се възползва максимално от нейната закрила.
Много хора обаче вярват, че след момента на регистрация работата по защитата на марката приключва. Това е погрешно разбиране.
Дори след като една марка е регистрирана, нейното наблюдение и обслужване трябва да продължи за да може тя да бъде активна от една страна, а от друга всеки нарушител да бъде спиран навреме.
Най-общо са необходими две основни неща в тази насока:
1. Извършването на търсене на търговски марки на регулярна база.
Обикновенно търсенето на марки се прилага преди подаването на заявка за марка, като целта е да се открият евентуални пречки за нейната регистрация, като например по-ранни сходни или идентични марки.
Но освен на този раннен етап е желателно подобни търсения да бъдат извършвани и след това. Целта е да бъдат откривани нови заявки за сходни марки срещу които да се подават опозиции. По този начин стойността на марката ще бъде запазена във времето и няма да се допусне объркване на потребителите между сходни марки налични на пазара за сходни стоки.
2. Втората основна дейност е поддръжката на база данни с информация за вашите марки.
Това е ключово тъй като ви позволява да реагирате при нужда по-лесно. Имайте предвид, че всяка марка се регистрира за определен период от време, обикновенно 10 години. След това регистрацията й трябва да бъде подновена, това означава, че всеки собственик на марки трябва да следи тези срокове за да не загуби закрилата им. Освен това е наложително да се спазват редица други процедурни изисквания на Патентно ведомство, както и да се следят данните за предоставени лицензии и начини на използване на марките.