сряда, 14 април 2021 г.

Кога комбинация от букви може да създаде конфликт между търговски марки?

Европейският съд се произнесе по дело T‑860/19, Alkemie Group sp. z o.o срещу Mann & Schröder GmbH.

Казусът касае следната заявена европейска марка за класове:

  • клас 3: "Козметика, козметични препарати за грижа за кожата, кремове за козметична употреба, козметични млека, етерични масла, лосиони, балсами, течности, гелове, измиващи продукти, шампоани";
  • клас 5: „Козметични продукти с терапевтично действие: лечебни балсами, лечебни кремове, лечебни етерични масла, лечебни мехлеми, лечебни балсами, лечебни тоници, лечебни лосиони за грижа за кожата, лечебни аерозоли, лечебни лосиони за коса, лечебни прахове за бебета, масла лечебни за кърмачета, лечебни кремове за деца, импрегнирани лечебни кърпички за хигиена; хигиенни продукти за медицински цели, антибактериални лечебни препарати за измиване на кожата, лечебни лосиони за кожа; лечебни гелове за хигиена на устната кухина и течности за изплакване на устата, лекарствени препарати за лечение на кожата; хранителни аксесоари; хигиенни продукти “;
  • клас 35: „Услуги на дребно, услуги на едро, интернет продажби и услуги за поръчка по пощата за следните стоки: козметика, козметични препарати за грижа за кожата, козметични кремове, тоалетни млека, етерични масла, лосиони, балсами, течности, гелове, препарати за измиване, шампоани, козметични продукти за терапевтична употреба, хранителни добавки, хигиенни продукти, облекло, спално бельо, играчки, детски мебели; реклама и маркетинг; услуги, свързани с представянето на стоки; организация на участия в панаири и изложби ”.


Срещу тази заявка е подадена опозиция от Mann & Schröder на база по-ранна регистрирана марка ALKMENE за следните класове:

  • клас 3: "Козметика, козметични препарати за грижа за кожата, кремове за козметична употреба, козметични млека, етерични масла, лосиони, балсами, течности, гелове, измиващи продукти, шампоани";
  • клас 5: „Козметични продукти с терапевтично действие: лечебни балсами, лечебни кремове, лечебни етерични масла, лечебни мехлеми, лечебни балсами, лечебни тоници, лечебни лосиони за грижа за кожата, лечебни аерозоли, лечебни лосиони за коса, лечебни прахове за бебета, масла лечебни за кърмачета, лечебни кремове за деца, импрегнирани лечебни кърпички за хигиена; хигиенни продукти за медицински цели, антибактериални лечебни препарати за измиване на кожата, лечебни лосиони за кожа; лечебни гелове за хигиена на устната кухина и течности за изплакване на устата, лекарствени препарати за лечение на кожата; хранителни аксесоари; хигиенни продукти “;
  • клас 35: „Услуги на дребно, услуги на едро, интернет продажби и услуги за поръчка по пощата за следните стоки: козметика, козметични препарати за грижа за кожата, козметични кремове, тоалетни млека, етерични масла, лосиони, балсами, течности, гелове, продукти за миене, шампоани ”.

EIPO потвърждава опозицията за повечето стоки и услуги. Решението е обжалвано.

Според заявителя на по-късната марка тя не е объркващо сходна на по-ранната поради факта, че множество други марки използват в началото си буквите ALK, което ги прави неотличителни. Заявителят изтъква практиката на EUIPO и съда, че първата част от марката има по-голяма тежест при оценка на сходство.

Съдът отхвърля тези доводи, като необосновани. Самият факт, че други марки съдържат същите букви не означава, че тяхната комбинация е неотличителна. За да се обоснове това трябва да бъдат предоставени конкретни доказателства за неотличителност във връзка с посочените стоки и услуги, което не е било направено.

Съдът изтъква, че при сравнение на словна и комбинирана марка, словните елементи са доминиращи, стига те да са отличителни в тяхната цялост.

С оглед на това съда приема, че марките са сходни, началото им е идентично, дължината им е еднаква, при наличие на визуално и фонетично сходство на изразите.

Източник: Meyer-Dulheuer MD Legal Patentanwälte PartG mbB.