Индустрията на видео игрите набра изключителна скорост през последните години. Всичко това предполага сериозно бизнес отношение от страна на разработчиците на игри към процеса на възвръщане на правените от тях инвестиции при създаването на игрите. Целта е приходите да бъдат повече от разходите, което да оправдае тяхното създаване.
От тази гледна точка борбата срещу нарушители на права върху видео игри стана изключително важна за всяка компания в тази индустрия.
Наред с другите нарушения, които могат да се случат, практиката за създаване на клонинги на игри става все по разпространена. При нея разработчик на игри създава игра, която прилича на вече съществуваща такава, получила успех на пазара.
Клонирането на играта обаче се прави внимателно, така че да няма директно копиране, а по скоро взаймстване.
Ewa Nagy (Wardyński & Partners) публикава интересна статия в тази връзка за Lexology.
Въпросът е как подобна нелоялна практика да бъде спряна, а отговорът е не толкова лесен.
Базовият вариант е използване на законодателството за авторско право. Проблемът е че то закриля финалното произведения, а не идеята за него. Често клонираните игри използват по-различна сюжетна линия и герои така че да се отличат от оригинала макар и да асоциират с него. Опция тук е ако клонираната игра се възприеме, като производна на оригиналната, тоест базирана на редица общи елементи, герой, сюжети и тн.
Друга опция е защита от нелоялна конкуренция, ако разработчикът на оригиналната игра докаже, че клонираната игра представлява нелоялно търговско поведение.
Към това може да се добави и защита чрез търговски марки на основните персонажи от играта. Хубавато при търговските марки е че тяхната закрила касае и сходни снаци не само идентични такива.Името на играта също може да се регистрира, като марка.
В допълнение името на играта може да се защити, като домейн включително и като се регистрират множество сходни домейни, така че да се предотврати близкото копиране на името на играта от други в интернет.
В обобщение може да се заключи, че разработването на видео игри в наши дни изисква създаването на стабилна стратегия за защита на интелектуалната собственост свързана с тях, така че компаниите които инвестират в тяхното създаване да подсигурят максимално своите инвестиции.