До каква степен марка Пандемия може да бъде в противоречие с обществения ред или на добрите нрави?
Това е въпрос по който Португалското патентно ведомство се произнесе наскоро. Казусът касае заявка за португалска марка PANDEMIA за следните класове:
- клас 32 - ечемичено вино [бира], напитки от плодови сокове, минерална вода, вода от селцер; и
- клас 33 - бяло вино, грозде, пенливо грозде, червено вино, алкохолни вина, трапезни вина, пенливи вина, подсилени вина, розови вина, дестилирани алкохолни напитки на зърнена основа, дестилирани алкохолни напитки на основата на зърно, дестилирани напитки и спиртни напитки.
Патентното ведомство на страната постановява отказ на абсолютни основания - противоречие с обществения ред или на добрите нрави. Решението е обжалвано и потвърдено.
Според ведомството оценката дали марката е в противоречие с това основание зависи от нейният смисъл, стоките и услугите за които е заявена и потенциалното въздействие върху обществеността.
От тази гледна точка ведомството приема, че думата пандемия неминуемо ще се асоциира с последната пандемия от COVID-19. Посочените стоки в заявката таргетират голяма част от обществото. Като цяло консумацията на тези стоки е свързана със забавление и релаксиране. Значението на марката обаче извиква негативни асоциации в потребителското съзнание свързани с трагичните последици от настоящата пандемия и големият брой пострадали хора. Поради това марката може да се възприеме, като шокираща от морална гледна точка за голяма част от обществото, тъй като прави асоциация с трагични моменти за много хора.
Източник: BMA - Paulo Monteverde, Inês Rodrigues за Lexology.