Общият съд на Европейския съюз излезе с решение по дело Case T‑443/21 YAplus DBA Yoga Alliance срещу Swami Vidyanand.
Делото касае конфликт между търговски марки с неотличителни доминиращи елементи и има следната предистория:
През 2018г. г-н Swami Vidyanand заявява следната международна марка с посочване на ЕС за клас 41 - образование; осигуряване на обучение; развлечения; спортни и културни дейности:
Срещу тази марка е подадена опозиция от YAplus DBA Yoga Alliance на база следната по-ранна европейска марка за класове 35, 41, 42.
На 2 април 2020 г. EUIPO потвърждава опозицията. По същество ведомството констатира първо, че разглежданите услуги са идентични или подобни и че са насочени както към широката публика, така и към професионалисти със средно ниво на внимание, и второ, че знаците са визуално сходни до средна степен, много сходни фонетично и концептуално подобни в ниска степен. Трето, EUIPO установява, че отличителният характер на по-ранната марка е нормален въпреки наличието в нея на определени елементи, най-много слабо отличителни, като техните декоративни елементи или често срещания словен елемент „yoga“. Накрая, той установи, че е налице вероятност от объркване въз основа на член 8, параграф 1, буква б) от Регламент 2017/1001.
Решението е обжалвано и Апелативния борд го отменя, след което следва обжалване през Общия съд.
Според съда марките не са сходни до степен да объркат потребителите. Причината е че доминиращите елементи в двете марки Yoga Alliance са с много ниска степен на отличителност по отношение на услугите от клас 41.
Поради това останалите елементи в марките имат по-голяма тежест при оценката на сходството. В конкретния случай марките не са достатъчно визуално сходни за да причинят объркване сред потребителите.
Казусът е показателен за минусите от използване на слабоотличителни елементи, като търговски марки. Въпреки че е възможно те да получат регистрация в комбинация с други елементи, техния обхват на закрила е по-малък в сравнение с присъщо отличителните знаци, което създава предпоставки за невъзможност от водене на спорове за сходство и объркване на потребителите с конкуренти.