През 2019г., McDonald's загуби спор по отмяна на своя европейска марка BIG MAC поради недоказано неизползване за период от 5 последоватилни години. Искането за това беше подадено от ирланската верига заведения за бързо хранене Supermac’s.
EUIPO отменя регистрацията на марката приемайки предоставените доказателства за използване, като недостатъчни.
Решението е обжалвано и наскоро Апелативният борд на EUIPO излезе с решение, което отменя предходното приемайки, че марката е с доказано използване за следното:
- клас 29 - храни, приготвени от месни и птичи продукти.
- клас 30 - сандвичи.
- клас 42 - услуги, свързани с функциониране на ресторанти, съоръжения за достъп до автомобили и приготвяне на храни за внасяне.
Бордът приема, че част от предоставените първоначално доказателства не са били оценени подобаващо от EUIPO. Например информацията от Wikipedia, макар и да може да бъде коригирана, съдържа редица линкове към статии от независими източници, които също доказват използване на марката.
Според Борда предоставените от McDonald's допълнителни доказателства затвърждават първоначалните и показват използване на марката. Пример за такова доказателство е ‘Big Mac Index’, който се използва в някои страни за да оцени благосъстоянието на хората.
Предоставените допълнително рекламни материали, социологическо проучване и извадки от финансови документи също подкрепят заключението за използване на марката на територията на ЕС.
В същото време BIG MAC се използва за наименование на сандвичи само в обектите на McDonald's, което свидетелства за това че марката се свърза единствено с бизнеса на компанията и не е генерично.
Казусът е показателен за това колко важно е наличието на качествени доказателства събирани в продължение на дълъг период от време. Подобни искания за отмяна са част от воденето на конкурентни войни и предварителната подготовка може да се окаже решаваща.
Източник: EUIPO.