Lego, един от най-големите и разпознаваеми производители на детски играчки в света, е известен и със сериозното си отношение към защитата на своята интелектуална собственост.
Благодарение на Masaki Mikami научаваме за нов, неуспешен, опит на Lego да защитят в Япония, като марка визията на своите популярни фигурки на хора от конструкторите си за деца.
Lego заявяват следната 3D марка представляваща фигурка на човек, за клас 28:
Патентното ведомство на страна постановява отказ на абсолютни основания - липса на отличителност, описателност, и наличие на естетическа стойност. Според ведомството, фигурката представлява визия на човек, като сходни визии се използват масово и от други производители. Освен това фигурката е направена, така че да се прикрепя към други обекти част от конструктура, както и да се комбинира с различни аксесоари, които променят естетическата й визия. От тази гледна точка потребителите не биха възприели фигурката, като означение за търговски произход.
Решението е обжалвано.
Съдът потвърждава позицията на патентното ведомство, като приема че фигурката може да изпълнява техническа функция, както и да има значителна естентическа стойност поради възможността да се комбинира с различни аксесоари, като шапки, очила, дрехи и тн.
Предоставено е социологическо проучване за доказване на придобита отличителност. Според него 37,32% от респондентите свързват фигурката с бранда на Lego. Съдът обаче не приема това за достатъчно, тъй като според същото проучване 37,45% от запитаните свързват фигурката с други производители.