Темата за защита на различни графити произведения придоби популярност през последните години по цял свят с оглед появата на утвърдени автори в тази област.
Един от възможните начини за защита с цел контролиране комерсиалното използване на произведенията е чрез регистрация на търговска марка. Това обаче може да стане при изпълнение на определени изисквания.
Интересен пример в това отношение е популярният графити артист Banksy, който е регистрирал, като европейски марки една част от най-популярните си графити творби.
Срещу следната регистрирана марка обаче е стартирана процедура по отмяна поради неизползване:
Марката е регистрирана за следните класове стоки и услуги: 2, 9, 16, 18, 19, 24, 25, 27, 28, 41, 42.
Процедурата е инициирана от френската компания за поздравителни картички Full Colour Black, която използва въпросните изображения за своите продукти.
В отговор Banksy създава интернет магазин, в който да продава продукти обозначени с въпросната марка с цел да докаже реалното й използване.
Тази стратегия обаче има малки до никакви шансове за успех, тъй като реалното използване на марката трябва да бъде преди датата на искането за нейната отмяна, за да се приеме, че е добросъвестно и реално, а не само с цел предоставяне на нужните доказателства.
Проблемът при защитата на подобни произведения, е че те имат широк спектър от потенциално мърчандайзинг използване. За съжаление техните автори, макар да са осигурили нежните търговски марки, не винаги могат да ги използват за този обхват от стоки и услуги.
Според законодателството ако една марка не се използва в пордължение на 5 последователни години, тя може да бъде отменена.
Източник: WIPR.