сряда, 17 февруари 2021 г.

Amazon спечели съдебно дело относно марка BEVERLY HILLS POLO CLUB

Amazon спечели интересно съдебно дело във Великобритания. Lifestyle Equities обвинява Amazon за нарушаване на права върху търговска марка BEVERLY HILLS POLO CLUB поради факта, че продуктите обозначени с тази марка и продавани в САЩ през amazon.com, както и техните цени са видими за потребители във Великобритания и ЕС, като цяло.

Както е известно всеки притажател на търговска марка има правото да забрани паралелен внос на стоки с неговата марка в други страни, които не са одобрени от него. Причината за това е възможността притежателят на марката да определя сам дистрибуционната си и ценова политика на различните пазари.

В случая продукти брандирани с марка BEVERLY HILLS POLO CLUB са законно продавани в amazon.com по четири основни начина:

  • Amazon Exports-Retail - потребителите купуват продуктите си от amazon.com, като те се доставят  и в Европа;
  • FBA Export - отделни търговци продават продуктите през amazon.com,  Amazon отговаря за логистиката и складирането;
  • MFN Export - отделни търговци продават продуктите, като сами отговорят за логистиката и складирането;
  • Amazon Global Store - потребители използващи регионални сайтове, като amazon.co.uk могат да имат достъп до продуктите листвани на amazon.com;

Според съда във Великобритания не е налице нарушаване на права върху марка в случая.

При две от представените опции FBA Export и MFN Export отговорността се носи от отделните търговци опериращи през Amazon. 

В останалите опции отново няма нарушение. Причината е във факта, че Lifestyle Equities още през 2018г. е поискала от Amazon да не продава продукти с марката през amazon.com на европейски потребители. Компанията се е съобразила с това е и въвела нужните технически ограничения на сайта, макар и отделни продажби да са били направени.

В преценката си съда е приел, че Amazon не е имал намерение да продава продукти с марката в ЕС дори и цените на тези продукти да са били видими за потребителите в Европа.

В допълнение според Общите условия на Amazon при покупка на продукт от amazon.com продажбата се счита за направена в САЩ, като поръчващият влиза в ролята на вносител за съответната държава за където е предназначена стоката.

Източник: RPC - Samuel Coppard and Matt Davies for Lexology.