Интересно решение относно спор между търговски марки в Япония показва нагледно трудностите при защитата на известни марки в международен аспект.
Японска компания заявява словна марка MACLOGIC в страната за класове 9 и 43 - свързани с компютърен софтуер и дизайн.
Срещу тази марка е подадена опозиция от Apple Inc на основание по-ранна известна марка MAC за лаптопи и операционни системи. Според компанията заявената марка е сходна на по-ранната, тъй като водещият й елемент е частта MAC, която съвпада с по-ранната известна марка. Поради това се създава опастност от възникване на объркване в потребителското съзнание относно търговския източник на стоките и услугите.
Според патентното ведомство на Япония, обаче марките не са сходни нито във фонетично нито в визуално и концептуално естество. По отношение цитираната известност на по-ранната марка, ведомството приема, че тя е налична в определена степен но само за определен кръг потребители, не и за потребителите в страната, като цяло. С оглед на това опозицията е отхвърлена.
Интересното в това решение е разграничаването между релевантните потребители и всички потребители, като се приема, че за да е известна марката то тя трябва да е такава за широкия кръг от хора.
Източник: Masaki MIKAMI, Marks IP Law Firm.