понеделник, 8 август 2022 г.

Дали неотличителните елементи правят търговските марки слаби?


Общото изискване за регистрация на търговски марки е те да бъдат отличителни знаци, които да не описват характеристиките на посочените в заявките стоки или услуги.

Въпреки това е възможно неотличителни знаци да бъдат регистрирани, като търговски марки стига те да са комбинирани с друг отличителен елемент, като текст, цвят, графични елементи и тн.

Проблемът на такива търговски марки е че тяхната защита е по-слаба в частта на неотличителния елемент, които остават на разположение за използване и от други пазарни участници в повечето от случаите.

Пример за минусите от защитата на подобни марки е казус от Дания между следните две търговски марки за стоките от клас 5:

срещу


Според съда в Дания двете марки не са объркващо сходни. Елементите YUMMY и YUMMI се разбират от потребителите, като хвалебствени определения за вкусни продукти. Разликата в последната буква на YUMMI не е достатъчна за да преодолее това разбиране на думата, имайки предвид доброто познаване на английския език в страната. Поради това думите са лишени от отличителност.

По отношение на останалите думи в марките, GUMMI е съкращение на датски за плодова дъвка и е ниско отличителна, докато VITA има значение на живот. 

С оглед на това марките са приети за несходни дори и при наличие на сходни стоки.

Източник: Louise Thorning Ahle за Kluwer Trademark Blog.