Във времена на криза и борба за продажби, това което отличава продуктите и услугите на една компания от останалите на пазара е ключово за нейният успех.
В немалка част тези отличителни елементи могат да бъдат вид интелектуална собственост - търговски марки, изобретения, дизайни, домейни, различни произведения и др.
Въпросът е дали тези обекти на интелектуална собственост са управлявани подходящо, така че да генерират ползи за компанията притежател или не.
В случай на лошо управление или липса на такова компанията може да претърпи редица загуби, включително и на пазарни дялове.
Поради това по-големите компании имат създадена организация за управление на интелектуалната им собственост.
При по-малките фирми обаче това не винаги е възможно поради по-малките ресурси за целта.
Въпреки това има определени действия, които всяка фирма би могла за предприеме за да управлява по-добре своята интелектуална собственост. Някой от стъпките за това могат да бъдат:
- Провеждане на одит за обекти на интелектуална собственост - целта е компанията да събере информация за това което притежава. Например тя може да пордава продукти с определено име но то да не е регистрирано, като марка. Друг пример е за ноу-хау в компанията, което й дава предимсдтва спрямо конкурентите но което не е защитено добре от недобросъвестно използване.
- Оценка на ключовите обекти на интелектуална собственост, които генерират продажбите на компанията - водеща марка, изобретение, отличителен външен вид на продукти, софтуер и тн.
- Предприемане на действия по защита на тези обекти - подаване на заявки за марки, или промишлени дизайни, регистрация на домейни и тн. Някои обекти, като например софтуерни решения получават автоматична защита от закона за авторското право но в определени случаи ако тези решения са свързани с постигане на конкретен технически резултат те могат да бъдат защитени и с патент.
- Създаване на база данни за защитените обекти с цел следене на техния статус и предприемане на допълнителни действия по защита ако това се налага.
- Осъществяване на сделки с тези обекти - притежаваната интелектуална собственост може да има стойност, която да е от интерес и за други пазарни участници. Това може да бъде добра опция за сключване на лицензионни споразумения, които да генерират допълнителни приходи за компанията притежател.
Всички тези действия могат да бъдат осъществени във всяка една фирма, за някой от тях може да се изисква консултация от външен експерт в областта на защита на интелектуална собственост, но като цяло дори и минимални действия от страна на всяка една компания биха били изключително полезни за нейното пазарно присъствие.