Популярният графити артист Banksy заявява през 2014 година следната европейска марка за класове: 2, 9, 16, 18, 19, 24, 25, 27, 28, 41 и 42:
Тази марка представлява едно от ней известните графити произведения на артиста.
През 2019 година срещу марката е подадено искана за заличаване поради недобросъвестно заявяване на марката, както и влизане в хипотезата на член 7(1)(b) и (c) EUTMR.
Според подателят на искането Full Colour, артистът никога не е използвал марката и още повече не е имал такова намерение.
Неговата цел е била единствено да монополизира правото за използването на въпросното графити изображение за неограничен период от време.
Според компанията, Banksy е направил това поради две причини. Първо за да води съдебни дела на база авторско право той трябва да разкрие личността си, което не е правил никога. Второ в свои изказвания той има негативно отношение към авторскоправната защита. Поради това е прибягнал към защита основана на търговските марки.
Pest Control, компания която представлява артиста, твърди че претендираната недобросъвестност не е доказана.
EUIPO излиза с решение за заличаване на марката. Причината според ведомството е факта, че след датата на подаването на искането за заличаване Banksy е отворил магазин в Лондон, който да пордава неговите творби. Според ведомството целта на този обект е била да докаже реално използване на марката, което подсказва за недобросъвестност при нейното заявяване.
Останалите основания за заличаването не са разгледани.
Казусът е интересен поради редица пречини. От една страна той показва опцията за защита на авторски произведения чрез системата за регистрация на марки, което обаче не винаги е възможно, тъй като основната футкция на марките е да обозначават конкретен търговски произход чрез съответния знак. Тоест той трябва да се използва като такъв, а не в ролята му на отделно произведение.
От друга доказването на реално използване на марка след подаване на искане за нейното заличаване може да се счете за недобросъвестно поведение.
Източник: IPKat.