Европейският съд излезе с решение по дело C-449/18 P EUIPO v Messi Cuccittini and C-474/18 P J.M.-E.V. e hijos v Messi Cuccittini.
Делото касае опит на футболната звезда Лионел Меси да регистрира следната европейска марка през 2011 година за облекло и обувки:
Срещу тази марка е подадена опозиция от испанска компания на база по-ранно регистрирана марка MASSI за същите стоки.
EUIPO потвърждава опозицията приемайки марките за сходни. От визуална и фонетична гледва точка знаците са силно сходни поради разликата от една буква. Разликата в смисъла на марките, която се дължи на известността на футболиста е счетена за недостатъчна, тъй като тя касае само част от потребителите интересуващи се от футбол.
Решението е обжалвано. Общият съд го отменя изцяло приемайки марките за различни. Причината е че думата MESSI обезателно би се свързала от потребителите с личпността на футболиста, включително и от хора, които не се интересуват толкова от спорт. Лионел Меси е личност популярна в обществото, като цяло. Поради тази причина EUIPO е трябвало да вземат под внимание неговата известност при оценка на сходството.
Ведомството контрира с аргумента, че футболиста не е приложил доказателства за придобита известност и отличителност на името си, както е обикновенно процедурата в подобни казуси, поради което ведомството не е взело под внимание този факт.
Според съда, EUIPO трябва да взима под внимание всички общоизвестни факти при оценката на знаците, дори и без предоставяне на доказателства.
Европейският съд потвърждава това решение, като последна инстанция.
Макар решението да е логично, от гледна точка на факта че ведомството трябва да взима под внимание общоизвестни факти при оценка на марките, то решението повдига редица въпроси.
Стандартната процедура за претендиране на известност и репутация на една марка изисква предоставяне на доказателства.
Ако се приеме, че Лионел Меси е толкова известен, че това трябва да се има предвид по презумция, то подобно нещо не се ли отнася и за марки, като Coca Cola, Nike, Adidas и др. Те също са разпознаваеми от цялото общество и Патентните ведомства са наясно с тези факти.
Трябва ли подобни известни брандове да предоставят доказателства за своята репутация в бъдеще или могат да разчитат на автоматичносто й признаване, като общоизвестен факт.
В тази връзка Mc Donald's. загуби казус относно своята европейска марка Big Mac защото не успя да докаже придобитата си репутация в ЕС, макар и да е общоизвестен факт, че Big Mac е продукт предлаган от Mc Donald's..
Източник: IPKat.